September 19, 2008

L.O.V.E

CINTA
APA ITU Cinta???
perlukah cinta???
Cinta kepada bunga ,bunga akan layu .
Cinta kepada makhluk , makhluk akan mati .
Cinta kepada ALLAH akan kekal selamanya .

Kita boleh bercinta sesama makhluk iaitu manusia . Tetapi perlulah ada batas batasnya .
Kita jangan terlalu ghairah mengejar cinta , kelak kita sendiri akan binasa
. Tidak kira walau apa pun yang kita lakukan , mestilah berlandaskan hukum hukum Allah s.w.t . Kita jangan terlalu leka dengan kehendak dan tuntutan dunia , kerana ia akan merugikan diri kita .
Kemana jua kita pergi , dimana jua kita berada , setiap saat , setiap waktu , ingatlah ALLAH sentiasa .
INGAT
. Jangan sesekali kita melupai Allah Taala
cinta itu lumrah bagi setiap insan...
tapi,adakah cinta=kasih?
cinta n sayang..satu perkataan n ungkapan yang sering disamakan..tetapi sebaliknya mempunyai 1001 makna yang tersendiri..
sayang,satu perasaan yang lahir dari hati untuk semua mahkluk di dunia..kita boeh sayang pada haiwan,tumbuhan..sayang pd rakan2..
but cinta'' berbeza..kita susah nak dengar orang kata sayang pada agama,tp kita slalu dengar orang kata cinta pada agma..

n yang paling berbezanya..org yang berada dalam spektrum sayang ni..die x mudah terhakis kasihnya dan x mudah terasa kepahitan dalam hubungan tu..
tapi dalam percintaan antara 2 jiwa,dan ianya hanya terjadi pd berbeze jantina..dlm percintaan,prsaan kiter akan mudah tersentuh dan mudah terguris.
for example...
(dlm spektrm sayang) xkan ader timbul perasaan cemburu yang melampau''..wlau mcmmana pun kita syg kat seseorang 2,kiter ttp ley berkongsi sayang itu dgn orang lain..tapi dalam percintaan..x bleh wjud istilah perkongsiaan.n jika ada pun,ianya bertahan disebabkan rasa sayang but bukan cinta..that mean sayang ni lebih dari segala2nya..
bygkan..cinta=agong.. n sayang=seorang
tanpa bersatunya seorang(sayang) yang ley mjdkan satu istilah rakyat..maka x akan wujud agong(cinta)..tapi cuba agong(cinta) itu bersatu?bukankah ini akan merosakan perpaduan kerana mustahil tidak wujud perebutan kuasa atau pagkat yang digelar agong(cinta)..
fikirkan sejenak..mengapa ibu bapa leh bercerai berai?ini kerana mereka lebih berpaut pada rasa cinta..suami atau isteri wat hal dlm hbungan,pasti akan timbul masalah n akan mngakibatkan perbalahan.
tetapi kenapa hubungan antara ibu bapa dengan anak x pernah jadi sampai bercerai kasih? wlau mcm mana pun teruk anak2 2,ibu bapa ttp akan terime anak mereka....y?
kerana mereka berpegang pada istilah sayang..
kasih tidak mengharapkan sebarang balasan, spt contoh, kerana kasihnya seorang bapa terhadap anaknya, sanggup dia berkorban jiwa dan raga.. begitu juga kerana kasih seorang ibu, sanggup menahan tak tido semalaman menjaga anak yg sedang sakit....
sifat sayang pula lebih kepada reciprocal love...bila kita menyayangi seseorang , selalunya akan ada timbal balik reaksi dari mereka.. jadi the term sayang menyayangi...
tetapi sifat kasih dan sayang selalu selari dan bersama... kalau kita kasih akan seseorang, kita juga akan sayang dgnnya... tetapi bila kita sayang seseorang, tak semestinya kita kasih akan dia....
so, think about it.....

0 comments:

 

人生は旅だ Template by Ipietoon Cute Blog Design